Si l’andancia del COVID-19 sopelexó los pegollos y la treme del sistema social somorguiándolu hasta lo más fondero, y provocando una cris sanitaria, económica y de valores como la que carecemos, cómo diba llibrase d’ello’l teatru. Teatru, danza, escena. Y más n’Asturies, qu’al contrariu de lo que marquen los indicadores sanitarios, los finxos de l’actividá escénica son muncho más que febles. La esceicional situación, a comuña col tiempu, que garra otres dimensiones nel estáu de confinamientu, convida a mirase nel espeyu y a facer un exercicu d’introspección personal y tamién social. Si dende la estaya de la escena queremos sacar dalgo en llimpio de too esto, daqué que nun solo asegure la recuperación de lo mui poco qu’había, sinon qu’afite les bases pa qu’otru hipotéticu ximielgón sanitariu, social o políticu nun arrample dafechu col teatru asturianu y lu esanicie pa siempres, quiciabes conviniere afondar tamién n’otres midíes al respeutu de les estructures del nuesu sistema escénicu –si ye que pue dicise qu’hai estructures y qu’armen un sistema.

Partiendo de los suxetos afeutaos, quedó patente l’ablucante nivel de precariedá del seutor, que malapenes dexa que la xente que lu conforma pueda acceder a les ayudes por nun poder acreitar un mínimu d’actividá desixible. Esi ye’l diagnósticu. Precariedá dientro la precariedá. Sicasí, lo que sí rescampló de forma tayante ye la clara diferencia ente la xente que vive o malvive d’esti oficiu y la que non.

D’otra miente, nun paez que’l remediu más afayadizu p’amenorgar los efeutos de l’andancia seya l’alternativa del teatru per l’Interné. Amás de que pue dase la errónea impresión de que’l trabayu artísticu ye dalgo que se fai de baldre, paez qu’empobinar l’espectáculu a amueses más o menos ocurrentes en formatu dixital ye otra manera más de confinar l’actividá. El teatru si nun ye en direutu nun ye teatru –magar que si l’Interné pue aportar dalgo de dinamismu a l’actividá, bienllegáu seya.

Nesi sen, amás d’enfotase na pernecesaria recuperación de bolos aplazaos, na gueta de nueves opciones de mercáu, en reforciar otres, en garantizar la pervivencia personal de los y les artistes, y la coleutiva del seutor, ello ye, nes midíes de calter paliativu, convendría alzar los güeyos, dir más alló y afondar, ente otros posibles, en temes como la memoria o la tresmisión de valores.

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Semeya del montaxe de danza-teatru Aire!!, de Producciones Nun Tris. L’aición del mesmu asítiase, d’una forma un tanto visionaria, n’Asturies tres d’una catástrofe, que conlleva l’escaecimientu y el desaniciu. Na semeya De manzorga a mandrecha, Lauren Atanes, Ana Serna, Izar Gayo y Antón Caamaño. Dirixíu por Inma Rodríguez.

Ye sabío que’l teatru ye productu del momentu; muerre en cuantes que fina l’espectáculu; d’aende que seya complicao que quede testimoniu de l’actividá escénica. La escena asturiana, pesie a too, foi capaz de xenerar una mui bultable actividá, analizable y cuantificable dende parámetros antropolóxicos, históricos, sociales, económicos y de toa mena. N’Asturies, onde se caltienen amueses escéniques milenaries –ehí ta la recononocencia por parte la UNESCO de les Comedies de los Sidros de Valdesoto como BIC, por casu—nun hai otra manera de conseñar actividá de manera sistematizada na estaya de les artes escéniques a nun ser pola mor del Anuariu del Teatru editáu por Boni Ortiz, asoleyáu con muncha voluntá y con mui pocos medios. Ye necesaria, polo tanto, y lo mesmo que n’otres comunidaes del nuesu entornu, la creación d’un Centru de Documentación que recueya, sistematice y esparda tolos materiales referentes a la historia de la escena n’Asturies, dende la primer salida documentada del Guirria de Ponga hasta la cabera estrena d’una compañía profesional. Y nun lo digo yo, díxéronlo munches persones estudioses, pero por citar una, Ortega y Gasset, en La rebelión de las masas: «El saber históricu ye una técnica de primer orden pa caltener y continuar una civilización provecta». Sobre tolos aspectos del Teatru Asturianu[1] tiense estudiao y escrito muncho, y ello constitúi un bayurosu patrimoniu cultural a tener en cuenta a la hora de la reconstrucción del país qu’agora nos toca encarar.

 

Nesi mesmu sen, sedría necesario que’l Teatru Asturianu  se dotare d’otru preséu, o escudu, que nun dexara que lu confinaren de nuevu. Per un llau, l’Interné empobina a un mayor arrequexamientu del teatru al privalu del so espaciu natural, yá amenorgáu, especialmente dende la cris de 2008; y per otru, el sistema escénicu paralelu imperante hasta agora, que prioriza, por munchos motivos, la producción de fuera d’Asturies, minorizó la propia y convirtióla, pola mor de polítiques errónees ya insuficientes, nun fenómenu residual. Nun podemos conformanos con volver a esa situación de penuria. Un circuitu como’l qu’había, que ye a lo más que se pue aspirar, aunque ye necesariu, nun soluciona prácticamente nada, nin siquier si se recuperare l’Axenda didáctica. Ente otres midíes que contribuyeren a dinamizar el sector, si afondamos, y vamos a la gueta les bases onde tendría d’afitase l’actividá escénica, y talo que se fizo n’otres comunidades con un patrimoniu escénicu igual de bultable, sedría bona y comeniente la creación d’un Centru Dramáticu Asturianu, que fundamentalmente curiara del patrimoniu escénicu del nuesu territorio y que contribuyera a espardir el nuevu teatru asturianu. Ensin complexos.

Como esto nun ye nuevo, habrá, seique, compañeros y compañeres que nun lo van considerar como daqué necesario, bien porque entiendan qu’afeutaría a los sos intereses particulares, o porque piensen que’l Teatru Asturianu nun ta al altor, o porque nun tan d’alcuerdu cola oficialidá del asturianu, o por desconfianza haza les instituciones, o por otres cuestiones. Too eso ye discutible, pero’l destinatariu principal d’esta propuesta,  nun ye’l coleutivu de compañíes (anque claramente-yos afeutaría); ye l’interés públicu. La ciudadanía tien el derechu d’acceder y conocer la so propia cultura y poro, disfrutar d’ella. Por supuestu, una entidá como la que se propón tamién xeneraría puestos de trabayu de calidá, y contribuiría a fixar población, sobre manera pensando nes nueves xeneraciones d’actrices y actores condenaes a emigrar…

Pela mio parte, camentando nuna necesaria tresmisión de valores, nesti casu culturales, propios de la nuesa sociedá, prestaríame qu’esi Centru tuviere dedicáu esclusivamente al fechu teatral asturianu no tocante a la so idiosincrasia cultural, y non al allugamientu xeográficu del creador. Nostante, ello ye como la desescalada: el casu ye entamar, dotase d’escudos, y depués yá se dirá viendo la forma. Hai modelos abondo que sedríen quien a abellugar toles opciones de conteníos y de procedimientos (coproducciones coles compañíes profesionales, planes trianuales o cuatrianuales, etc.) y perfechamente asumibles no económico. Propondría, pola mio parte, cómo non, el modelu gallegu. Ya insisto que nun ye una propuesta nada nueva…

Apurro estes reflexiones y propuestes pal debate y póngoles homildosamente a disposición del tol mundu cola intención de que los nobles intentos d’atención al sector escénicu nun queden en meros parches o miendos; col d’afitar esos pegollos necesarios pa que la escena asturiana pueda encarar el so futuru sobre una treme sólida, y pa qu’una hipotética cris política, sanitaria o de valores nun se lleve per delantre les buelgues y el conocimiento xeneráu por cientos o incluso miles d’años d’actividá escénica nel nuesu territoriu. La memoria cultural y escénica y la tresmisión de valores culturales tienen d’asumise por parte de les instituciones p’asegurar la so pervivencia y el so futuru a cortu y tamién a llargu plazu. El teatru, la danza, la escena, la cultura asturiana son patrimoniu públicu, y asina debieren tratase. La cultura ye un derechu fundamental que tien que tar recoyío na Constitución como talu: lo mesmo que la educación o la sanidá. Nun lo digo yo. Díxolo’l Ministru Rodríguez Uribes.

 

[1] La espresión Teatru Asturianu ye polisémica. Entiéndase per un llau, el Teatru Asturianu con denominación d’orixe, por dicilo d’esta manera, y per otru, el Teatru Profesional Asturianu. Dientro de la filosofía d’un hipotéticu Centru Dramáticu podríen convivir los dos conceutos.
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